Medlemsbåtar

XENOPUS Boghammar coupé, eller Bogbåt Camping 65, ritad av Tage Boghammar och byggd på Gustafsson & Anderssons varv på Lidingö cirka 1950. En av de sista mahognybåtarna som byggdes på varvet innan man gick över till aluminium.
Xenopus är 6,50 lång och 2,10 m bred.
Original satt en bakvänd 6-cylindrig motor med vinkelväxel och rak axel. Nuvarande motor är en Volvo B30 rak 6-cyl. med drev. Som kuriosa kan nämnas att båten har nedvevbara rutor i förar hytten, en typisk Bogbåts detalj.
En av bara tre kvarvarande exemplar.
Hemmahamn: Rättvik.

SIV Byggd 1931 och förlängd med 1 meter 1936 av Tellpojkarna i Tällberg.
Båten såldes 1937 till Nusnäs utanför Mora, där dottern i familjen hette just Siv. Efter många år på land såldes hon 1988 till Per Mases i Stumsnäs utanför Rättvik. Efter några års planering startades en omfattande renovering och hösten 2014 blev det slutligen nypremiär och sjösättning.
Motorn är en Chandler Cleveland 6-cyl. med tillhörande 3-växlad låda.
Siv är en äkta Siljansbåt, som aldrig har lämnat sjön Siljan.
Hemmahamn Stumsnäs.

SVEA Båten kommer från början från fiskeläget Bönan i Gävle i början av 1900-talet och hamnade i Bjursås cirka 1930. Där gick hon som flottningsbåt i Rogsjön och därefter som fiskebåt i Siljan. Till sist hamnade båten hos Roland Bränd i Bjursås, som började arbetet med att bygga om henne till ångdrift i början av 2000-talet. Maskinen, som Roland konstruerat själv, är en "compound", d v s 2-cylindrig med slutet vattensystem. Roland har ritat och byggt allt på maskinen själv! Till och med propellern i 25 tum har han handknackat i mässing.
Längd: 7,5 meter. Material: Furu. Ca 6 knop.

ARWEN by SOLDCRAFT. (Sälenbåten) Ett nybygge från vrak, med amerikanska 30-tals förebilder. Träarbetet har Per-Erik Larsson från Sollerön gjort. Kjöl av ek och spant av furu, klätt med marinplywood och massiv mahogny i akter, bordläggning och däck. Hittades fastfrusen i en snödriva utanför Sälen. Skänktes av Jan-Evert Steen. Inget finns kvar av den båten nu. Många specialtillverkade detaljer i rostfritt och kromad, massiv mässing. Rutramarna är specialgjorda av
Jocke Funhammar. Kylsystem, stödbock, roder mm är tillverkat av Jan Larsson i Mora. Elsystemet är byggt av Bengt Lindberg i Mora.
Rak axel med knut och trycklager samt roder. Hydrauliskt Warner Velvet Drive backslag med 1/1-utväxling.
Motor: BMW Hemi Marin rak 6-cylindrig 3,3 liter med slutet kylsystem. 220 hk. Max varv 5.700. Motor helrenoverad av Bengt Strömlid i Rättvik.
Cirka 21 fot, Depl. ca 1,2 ton. Toppfart 40+ knop

CAMPINGBÅT. 5.00 x 1,75 i mahogny/furu. Beställdes 1950 hos båtbyggarna bröderna Tell i Tällberg av Laknässparks-fabrikör Viktor Viklund och lev. våren 1951. Motorn, en Montgomery-Ward Sea King 12 hp, importerades från USA. Skarndäck, mittfisk, inredning och överbyggnad i mahogny, resten kravellbyggd furu. Båten var i samma familj till 2019 då den köptes av Björn Fahlén i räddningssyfte. Nu ägs båten av Siljans Veteranbåtar och har kommit hem till Siljan igen. 70-åringen har ett visst reparationsbehov, men här har vi ett stycke kulturhistoria med lokal proveniens.
Båten säljs till seriös renoverare, helst vid Siljan.

FEMMAN. f.d.Varpbåt. Tillverkare Lidwall & Söner AB i Leksand 1950. Typ BVV 5. Tillv.nummer 103.
Längd 6,05, bredd 1,83 m. Djupg. 0,45 m. Vikt 1000 kg. Motor: Volvo Penta MB10A (MarinaS).
2-cyl 4-takt, sidventil. 10 hk.
1950 levererade Lidwall & Söner båten till Svenska Träimpregnerings AB i Ludvika.
2021 "räddades" hon hem till Leksand igen av de nya ägarna Anders Winter och Lasse Gudmundsson. 2022 totalrenoverades hon, där hela överbyggnaden togs bort och hon fick en rund akter. . Motor blev en MB10A på 10 hk.
Mer finns att läsa på lidwallsbatar.se

RIVA AQUARAMA Text kommer

BRITA Öppen CG Pettersson byggd 1910. Veteranbåtsarkivet SR 586 ritning. 6 meter.
1-cylindrig amerikansk "snarkmotor" 2-taktare från 1913 Caille Perfection 4 hk med tillhörande backslag. Styrning på babords sida.

Renoverad av Jörgen Pihlblad, Vikarbyn.

M/S CHRISTINA
Salongsbåt från 1920.
Byggare: FR. LÜRSSEN Yacht och Båtvarv, Bremen

Importerades till Norrköping tillsammans med 5 andra systerbåtar.

Totalrenoverades 2004-2012 till nuvarande skick
av Bengt Larsson, Sjurberg.
Motor Crusader 5,7 liter V8.
Originalmotor 4-cyl. Daimler-Benzol
Marschfart 10 knop, toppfart cirka 17 knop.

Hemmahamn: Vikarbyn

RUBY BABE 26 fots båt i honduras-mahogny.
Fabrikat okänt, har tidigare gått på Runn med ett öppet skrov. Räddades ur en fårhage i Falun,
Båten har ny köl samt ny stäv och akter, Överdelen är gjord efter eget tycke och smak med en hemmagjord rutram med detaljer från A-Ford. Fyra sittplatser.
Många omkromade detaljer från äldre båtar av olika fabrikat.
Motorn är en rak 6-cyl. Volvo B30 på 170 hk. med hydrauliskt backslag. Toppfart ca 20 knop.
Hemmahamn Rättvik 

M/Y SVALAN är den sista av Ivar Kreugers snabbgående motorbåtar, konstruerad av Ruben Östlund och byggd på Lidingövarvet 1928.
Båten är en 1-stegs hydroplan-typ med fartresurser på över 50 knop. Originalet bytte ägare ett antal gånger innan hon hamnade till slut på hos en familj i Norge på 1960-talet. Vid avlastningen på familjens tomt brast lyftstropparna och Svalan föll i marken och bröts sönder i två delar, varefter båten höggs upp. Kvar fanns bara några beslag och porslin.
Nuvarande båt är en mer eller mindre exakt kopia av originalet, byggd Hos Johansson & Son i Holmsund, Umeå efter originalritning.
Nuvarande motor: BPM V12 ca 700 hk
Längd 11,4 meter. Deplacement 4,9 ton.

NEFERTITI 25-fots stegbåt från 1926, ritad av Ruben Östlund. 

FABBE Bogserbåt. Tillverkad av Lidwall & Söner i Leksand 1952. BVV 10. Tillverkningsnummer 142.
Längd 6,40, Bredd 2.20 m. Dj.g. 0.6 m. Vikt 3 ton.
MOTOR: Lister 2HB2M16. 2-cylindrig, luftkyld dieselmotor på 24 hk/2.200 varv. 1966.
1952 beställdes hon och levererades med Säffle S15BFV . 10 hk tändkula till Frykdalens Flottningsförening. Efter några senare ägare såldes hon 2017 i ett bedrövligt skick till nuvarande ägare som tog hem henne till Leksand "igen" efter 65 år och totalrenoverade henne. 2023 K-märktes FABBE av statens Maritima och Transporthistoriska Muséer, då båten anses kulturhistoriskt värdefull.
Mer finns att läsa på lidwallsbatar.se

FINA LINA. f.d. Varpbåt. Tillvverkare Lidwall & Söner AB i Leksand 1955. Tillverkningsnummer 232. Längd 4,50 m. Bredd 1,80 m. Djupg. 40 cm Vikt 580 kg. Motor Albin O-21 4 takt bensin 12 hk.
1955 levererades hon till beställaren Billerud AB i Säffle och försågs med spel av typen SM 4 med 500 meter 8 mm vajer och Penta C2 B motor på 10 hkr. Båten ska ha tjänstgjort på Jösseälven vid Ottebol i Värmland.
2020 såldes hon till nuvarande ägaren Ann-Britt Gudmundsson och fick namnet Fina Lina med hemmahamn Västanvik, Leksand
Mer finns att läsa på lidwallsbatar.se .

NÄCKEN Troligen efter CGP-ritning, byggd 1939 på Säffle båtvarv.

Klinkbyggd i fura med ekspant och var tredje i galvat stål. Köl av ek. Överbyggnad av mahogny. Akterdäck har nåtat ribbdäck. Fördäck har idag ribbdäck men tidigare har båda däcken utförts som dukade.

Originalmotor Albin O41 med backslag.

Kjell Öhrén tillsammans med sin bror Mats förvärvade Näcken av bröderna Frelins i Orsa nån gång på 70-talet.
Familjen Öhrén har flitigt använt båten då den sjösattes på nytt. Deltagit i flera Notdragningar på Siljan som båtskjuts och bogserbåt från Blickpunkten eller "Bliktan" där start och invägning skedde. Båten har troligen hela sitt liv gått på Orsa Sjön och Siljan och lär så fortsätta.

GIBILE II. Riva Ariston, hull no 330, byggd 1960. Båten kom till Sverige i början av 80-talet.
1990 låg båten som utställningsbåt på Älvsjömässan. Såldes senare till Nyköping, där hon fick ny lackering samt blev konverterad till sötvattenkylning.
Gibile II är tämligen unik så tillvida att den är helt original med alla extra tillbehör, såsom siren, sökarlykta, hamnkapell, soltak, Campari-kyl, original fenders och brandsläckare. Idag står motorns timräknare på endast 370 timmar, vilket troligen är korrekt totaltid sedan 1960.

Nuvarande ägare är Kenneth Öhrn från Säter.

RIVA ARISTON Text kommer...

ATLE Text kommer...

MARARA Ritad av Ruben Östlund, byggd 1929 på Lidingövarvet. Efter Kreuger-kraschen 1932 döptes hon om till MARARA II och 1948 monterades en Scripps V-12. Med det klarade hon 40 knop. 1976 inleddes en genomgripande renovering innan nuvarande ägare tog över rodret. Marara är en stegbåt med skarpa slag byggd i hondurasmahogny.
Nuvarande motor är en Chevrolet 502 EFI 99/445 hk. Cirka 45+ knop på topp.
Innehavare av MYS-R-propellern sedan 1988.

LAILA 1935 ritade Ruben Östlund båten Laila. Beställare var Max Gumpel som hade ett stort intresse för bilar vilket uttrycktes i nedvevbara sidorutor, bilsäten i rött skinn och en sufflet-cab. Från början hade hon en Karmath Sea Wolf på 225 hästkrafter. Laila, toppade då ca 40 knop. Senare byttes motorn ut mot en Scripps V12 på 325 hk, och toppade 50 knop. 2008 fick hon sin nuvarande ägare, som helrenoverade henne hos Johansson & Son i Umeå.
Idag är motorn en Cheva 454 V8 med topp på ca 45 knop. Längd ca 23 fot.

FANNY (f.d. Laforsen) 
Tillv. av Lidwall & Söner i Leksand 1953. Längd 8,50m. Bredd 2.50m Djupg. 0.8m. Vikt 5-6 ton.
Motor (tillv. 1959-1967) MD38 Bolinder-Munktell 1113-Tillv. Nr: 25819. 3-cyl 4-takt v-kyld dieselmotor 50hk/1800r/m. Marchfart 6-7 knop.
Toppfart 11-12 knop. 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Stockholms Superfosfat Fabriks AB i Ljungaverk och sjösattes i sjön Laforsen 27 april 1953. 1970 såldes båten till Nynäshamn. Här byggdes båten om till fritidsbåt med rymlig salong och akterruff. Motorn ersattes med en BM 1113 på 50 hk.

2018 köptes båten av Lasse  Gudmundsson i Leksand. Sedan sommaren 2019 har hon hemmahamn i Västanvik.

Mer finns att läsa på lidwallsbatar.se

FURINA. C. G. Pettersson-typ. ca 1934.

Ribbkravellbyggd ruffbåt i furu med bruten akterspegel. Längd: 6,70 m Bredd: 1,75 m.
Motor: VÄRE-GÖTA 2 cyl. 2-takt. 516-540cc/12 hk. från cirka 1960
Förste ägare och tillverkare okänd.
2021 köptes hon av nuvarande ägare Lasse Gudmundsson, Västanvik, Leksand. Båten fick namnet FURINA, för att det var "fur ina".
Mer finns att läsa på lidwallsbatar.se

FLOTTISTEN Byggd 1890 vid Hernösands Mek. Verkstad & Varfs AB, Härnösand (Järn)

19,00 x 4,05 x 2,32 m - 40 / 0 (SV 1915)
19,54 x 4,06 x ?? m - 37 / 0 (SS 1983)
Maskin: Varvets 2-cyl comp.ångmaskin på 110 hk
Beställdes 1889 och levererades 1890 för 27 500 kr. Beställare var Dalelfvarnes Flottningsförening, Leksand och namnet blev Flottisten.

Kördes på järnväg till Insjön där hon sjösattes som inspektions- och lustbåt. På 1910-talet förbyggdes hon och blev varpbåt. 1964 lades hon upp och sjönk i Dalälven 1966. Bärgades och såldes till Sven Olof Edvard Lindberg, Leksand och byggdes om till fritidsbåt. Låg åter upplagd från 1982 till våren 1993 då hon sjönk igen. Bärgades och såldes till Karl-Erik Olsson, Rättvik.
Nuvarande ägare: Anders Bylon, Mora.

FALKEN Byggd 1928 på Sjöexpress Lidingö.
Längd 8 meter, bredd 1,83 meter.
Okänd historia. Hittills...
Helrenoverad av Bengt Larsson, Sjurberg under 2020-talet.
Motor: rak 6-cylindrig Grey Marin, toppventil.

Båten skänktes av Anders Lindgren, Mora, som hittade henne i bedagat skick i Nusnäs i slutet av 1900-talet.

QVIDING Det började med att jag hittade en Solomotor i Österå utanför Falun, en Solo H52 tillverkad i Borlänge i juni 1966, sista sommaren innan tillverkningen lades ned julafton 1966. Sedan startade letandet efter en lämplig båt. Efter ett besök hos Kungslena Snickeri köptes ett skrov med färdigt däck men tom inuti. Lämnade alla beslag (bara mässing) som kom från en snipa byggd på 40-talet och markerade var dom skulle sitta, därefter levererades skrovet 2014.  Sommaren 2015 byggdes hela inredningen i plywood, som sedan användes som mallar till slutliga inredningen av massiv mahogny.  Första sjösättning den 25/7 2017 och den då 51 år gamla motorn kändes som ny. Därefter har båten använts varje sommar utan problem.
Ägare och renoverare: Johan Skoog.